Акафист святому страстотерпцу царю николаю второму
Содержание:
Икос 10
Стена православным и заступление
Божественное тобою дадеся, страстотерпче. Сего ради
укрепи нас молитвами твоими, от всякаго обстояния
избавляя вопиющия:
Радуйся, покрове православных.
Радуйся, славо страстотерпцев.
Радуйся, Церкве хранителю крепчайший.
Радуйся, Фессалии сияние всезлатое.
Радуйся, яко мощи твоя нам открыл еси.
Радуйся, яко исцелений источник нам явил
еси.
Радуйся, облегчение верою к тебе
притекающих.
Радуйся, утешение истинное болящих.
Радуйся, честным состраданием обогащаяй.
Радуйся, слезам нашим сострадаяй.
Радуйся, тобою бо благословение
даруется.
Радуйся, тобою бо злоба умерщвляется.
Радуйся, Николае блаженне.
Моли́тва свято́му Никола́ю:
О, всехва́льный и всечестны́й архіере́ю, вели́кій чудотво́рче, святи́телю Христо́въ, о́тче Нико́лае, человѣ́че Бо́жій, и вѣ́рный ра́бе, му́жу жела́ній, сосу́де избра́нный, крѣ́пкій сто́лпе церко́вный, свѣти́льниче пресвѣ́тлый, звѣздо́ осіява́ющая и освѣща́ющая всю́ вселе́нную; ты́ еси́ пра́ведникъ, я́ко фи́никсъ процвѣ́тшій, насажде́нный во дво́рѣхъ Го́спода своего́, живы́й въ Мѵ́рѣхъ, мѵ́ромъ благоуха́лъ еси́, и мѵ́ро приснотеку́щее благода́ти Бо́жія источа́еши. Твои́мъ ше́ствіемъ, пресвяты́й о́тче, мо́ре освяти́ся, егда́ многочуде́сныя твоя́ мо́щи ше́ствоваху во гра́дъ Ба́рскій, отъ восто́ка до за́пада хвали́ти и́мя Госпо́дне. О, преизя́щный и преди́вный чудотво́рче, ско́рый помо́щниче, те́плый засту́пниче, па́стырю предо́брый, спаса́ющій слове́сное ста́до отъ вся́кихъ бѣ́дъ, тебе́ прославля́емъ и тебе́ велича́емъ, я́ко наде́жду всѣ́хъ христіа́нъ, исто́чника чуде́съ, защи́тителя вѣ́рныхъ, прему́драго учи́теля, а́лчущихъ корми́теля, пла́чущихъ весе́ліе, наги́хъ одѣя́ніе, боля́щихъ врача́, по мо́рю пла́вающихъ управи́теля, плѣ́нниковъ свободи́теля, вдо́въ и сиро́тъ пита́теля и засту́пника, цѣлому́дрія храни́теля, младе́нцевъ кро́ткаго наказа́теля, ста́рыхъ укрѣпле́ніе, по́стниковъ наста́вника, тружда́ющихся упокое́ніе, ни́щихъ и убо́гихъ изоби́льное бога́тство. Услы́ши на́съ, моля́щихся тебѣ́ и прибѣга́ющихъ подъ кро́въ тво́й, яви́ предста́тельство твое́ о на́съ къ Вы́шнему и исхода́тайствуй твои́ми богопрія́тными моли́твами вся́ поле́зная ко спасе́нію ду́шъ и тѣле́съ на́шихъ: сохрани́ святу́ю оби́тель сію́ , вся́кій гра́дъ и ве́сь, и вся́кую страну́ христіа́нскую, и лю́ди живу́щія, отъ вся́кого озлобле́нія по́мощію твое́ю: вѣ́мы бо, вѣ́мы, я́ко мно́го мо́жетъ моли́тва пра́веднаго, поспѣшеству́ющая во благо́е: тебе́ же пра́веднаго по Преблагослове́ннѣй Дѣ́вѣ Марíи, предста́теля ко Всеми́лостивому Бо́гу и́мамы, и къ твоему́, преблагíй о́тче, те́плому хода́тайству и заступле́нію смире́нно притека́емъ: ты́ на́съ соблюди́ я́ко бо́дрый и до́брый па́стырь, отъ вся́кихъ враго́въ, губи́тельства, тру́са, гра́да, гла́да, пото́па, огня́, меча́, наше́ствія иноплеме́нниковъ, и во вся́кихъ бѣда́хъ и ско́рбехъ на́шихъ подава́й на́мъ ру́ку по́мощи и отве́рзи две́ри милосе́рдія Бо́жія; поне́же недосто́йны есмы́ зрѣ́ти высоту́ небе́сную, отъ мно́жества непра́вдъ на́шихъ: свя́зани есмы́ у́зами грѣхо́вными, и николи́же во́ли Созда́теля на́шего сотвори́хомъ, ни сохрани́хомъ повелѣ́ній Его́. Тѣ́мже преклоня́емъ колѣ́на сокруше́нна и смире́нна се́рдца на́шего къ Зижди́телю своему́, и твоего́ оте́ческаго заступле́нія къ нему́ про́симъ: помози́ на́мъ, уго́дниче Бо́жій, да не поги́бнемъ со беззако́ніи на́шими, изба́ви на́съ отъ вся́кого зла́, и отъ вся́кія ве́щи сопроти́вныя, упра́ви у́мъ на́шъ, и укрѣпи́ се́рдце на́ше въ пра́вой вѣ́рѣ, въ не́йже твои́мъ предста́тельствомъ и хода́тайствомъ, ни ра́нами, ни преще́ніемъ, ни мо́ромъ, ни вся́кимъ гнѣ́вомъ отъ Созда́теля своего́ ума́лени бу́демъ, но ми́рное здѣ́ поживе́мъ житіе́, и да сподо́бимся ви́дѣти блага́я на земли́ живы́хъ, сла́вяще Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, еди́наго въ Тро́ицѣ сла́вимаго и покланя́емаго Бо́га, ны́нѣ и при́сно, и во вѣ́ки вѣко́въ. Ами́нь.
Правила чтения
Читать акафист святому страстотерпцу царю Николаю можно как в православном храме, так и дома, находясь в уединении. Для домашнего молебна покупают копию иконы царя-мученика и его семьи, размещают святыню на иконостасе. Традиционно обращаются к святым перед образами с их ликами, читая молитвенные тексты и наполняя слова истинной верой в Господа Бога.
Акафист принято читать стоя, но если молящийся ограничен физически, то разрешается молиться сидя или лежа. Для совершения молебна выбирают спокойное, уединенное место и время, когда молящегося не потревожат домочадцы. Перед молитвой рекомендуется зажечь церковную свечу или лампадку. Глядя на образ, озаренный пламенем, легче сосредоточиться и отвлечься от мирских забот.
Читать текст акафиста нужно размеренно, осознанно, обдумывая смысл каждого произнесенного слова. Нельзя сбиваться, отвлекаться, в том числе мысленно
Все внимание молящегося должно быть устремлено на молитву
Обращаясь к святым угодникам, рекомендуется посещать богослужения, исповедоваться и принимать причастие, что усилит действие молитвы. Также необходимо вести праведный образ жизни, не нарушать Заповедей Божиих, иметь благие намерения и помыслы.
Икос 10
Стена еси и заступление всем помощи
твоея просящим, богоблаженне царю Соломоне, яко и ныне
чад Божиих не оставляеши без предстательства и
покровительства твоего; яко на всех, к тебе верою
притекающих, милостивне призираеши, болящим исцеление
подавая, скорбящих утешая, от бед избавляя, искушаемых
страстьми в стоянии в заповедех утверждая, сомневающихся
в истине Христовой утверждая. Сего ради, благодарни
суще, воспеваем ти сице:
Радуйся, яко светило светозарное в
небеснем Царстве Солнца Правды блистающий.
Радуйся, светом благодати твоея всех
чтущих память твою просвещающий.
Радуйся, двери милосердия Божия нам
отверзающий.
Радуйся, уста наша благодарением Господу
за все исполняющий.
Радуйся, умерщвленныя грехами души
благодатию Христовою оживляющий.
Радуйся, злосмрадие страстей от
приходящих к тебе прогоняющий.
Радуйся, сердца наша спасительным
учением напояющий.
Радуйся, молящихся тебе дарами Духа
Святаго обогащающий.
Радуйся, богоблаженне пророче и царю
Соломоне, к вечному единению с Господем Нашим ны
богомудро предуготовляющий!
Молитва вторая Страстотерпцу Царю Николаю
О святый великий Российский Царю и страстотерпче Николае! Вонми гласу моления нашего и вознеси ко Престолу всевидящаго Господа стенания и воздыхания народа Русскаго, некогда богоизбраннаго и благословеннаго, ныне же падшаго и от Бога отступившаго. Разреши клятвопреступление, доселе тяготеющее над народом Русским. Тяжко бо согрешихом, отступивше от Царя Небеснаго, оставльше веру православную на попрание нечестивых, преступльше клятву соборную и не возбранивше убиению твоему, Семьи твоея и верных слуг твоих. Не бо послушахом повеления Господня: «Не прикасайтеся помазанным Моим» паки же Давиду глаголющу: «Иже прострет руку на Помазанника Господня, не Господь ли поразит его?» И се ныне достойная по делом нашим приемлем, тяготеет бо даже до дне сего на нас грех царския крови пролития. Доныне оскверняются святыни наши. Блуд и беззаконие не оскудевают от нас. Чада наши преданы на поругание. Вопиет к небу кровь невинная, на всякий час в земле нашей проливаемая. Но виждь слезы и сокрушение сердец наших, каемся бо, якоже киевляне некогда пред князем Игорем, ими умученным; якоже владимирцы пред князем Андреем Боголюбским, ими убиенным, и просим: умоли Господа, да не отвратится от нас до конца, да не лишит народ Русский великаго избранничества Своего, но да подаст нам разум спасения, во еже восстати нам из глубины падения сего. Имаши бо, Царю Николае, дерзновение велие, ты бо кровь свою пролиял еси за народ свой, и душу положил еси не токмо за други, но и за враги своя. Сего ради предстоиши ныне в Невечернем Свете Царю Славы, яко верный слуга Его. Буди нам ходатай и заступник, и охранитель. Не отвратися от нас, и не остави нас на попрание нечестивых. Даруй нам силы на покаяние, и правосудие Божие приклони на милосердие, да не погубит нас до конца Господь, но да вся простит и милостивно помилует, и спасет землю Русскую и народ ея. Да избавит же Отечество наше от постигших бед и напастей, возродит веру и благочестие, восставит же престол Царей православных, еже сбытися пророчествам угодников Божиих. И да прославят люди Русские по всей вселенней всехвальное имя Господне и верно послужат Ему до скончания века, воспевая славу Отцу и Сыну и Святому Духу ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Величание страстотерпцу царю Николаю
Величаем тя, страстотерпче святый Царю Николае, и чтим честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси
Моли́тва свято́му Никола́ю:
О, всехва́льный и всечестны́й архіере́ю, вели́кій чудотво́рче, святи́телю Христо́въ, о́тче Нико́лае, человѣ́че Бо́жій, и вѣ́рный ра́бе, му́жу жела́ній, сосу́де избра́нный, крѣ́пкій сто́лпе церко́вный, свѣти́льниче пресвѣ́тлый, звѣздо́ осіява́ющая и освѣща́ющая всю́ вселе́нную; ты́ еси́ пра́ведникъ, я́ко фи́никсъ процвѣ́тшій, насажде́нный во дво́рѣхъ Го́спода своего́, живы́й въ Мѵ́рѣхъ, мѵ́ромъ благоуха́лъ еси́, и мѵ́ро приснотеку́щее благода́ти Бо́жія источа́еши. Твои́мъ ше́ствіемъ, пресвяты́й о́тче, мо́ре освяти́ся, егда́ многочуде́сныя твоя́ мо́щи ше́ствоваху во гра́дъ Ба́рскій, отъ восто́ка до за́пада хвали́ти и́мя Госпо́дне. О, преизя́щный и преди́вный чудотво́рче, ско́рый помо́щниче, те́плый засту́пниче, па́стырю предо́брый, спаса́ющій слове́сное ста́до отъ вся́кихъ бѣ́дъ, тебе́ прославля́емъ и тебе́ велича́емъ, я́ко наде́жду всѣ́хъ христіа́нъ, исто́чника чуде́съ, защи́тителя вѣ́рныхъ, прему́драго учи́теля, а́лчущихъ корми́теля, пла́чущихъ весе́ліе, наги́хъ одѣя́ніе, боля́щихъ врача́, по мо́рю пла́вающихъ управи́теля, плѣ́нниковъ свободи́теля, вдо́въ и сиро́тъ пита́теля и засту́пника, цѣлому́дрія храни́теля, младе́нцевъ кро́ткаго наказа́теля, ста́рыхъ укрѣпле́ніе, по́стниковъ наста́вника, тружда́ющихся упокое́ніе, ни́щихъ и убо́гихъ изоби́льное бога́тство. Услы́ши на́съ, моля́щихся тебѣ́ и прибѣга́ющихъ подъ кро́въ тво́й, яви́ предста́тельство твое́ о на́съ къ Вы́шнему и исхода́тайствуй твои́ми богопрія́тными моли́твами вся́ поле́зная ко спасе́нію ду́шъ и тѣле́съ на́шихъ: сохрани́ святу́ю оби́тель сію́ , вся́кій гра́дъ и ве́сь, и вся́кую страну́ христіа́нскую, и лю́ди живу́щія, отъ вся́кого озлобле́нія по́мощію твое́ю: вѣ́мы бо, вѣ́мы, я́ко мно́го мо́жетъ моли́тва пра́веднаго, поспѣшеству́ющая во благо́е: тебе́ же пра́веднаго по Преблагослове́ннѣй Дѣ́вѣ Марíи, предста́теля ко Всеми́лостивому Бо́гу и́мамы, и къ твоему́, преблагíй о́тче, те́плому хода́тайству и заступле́нію смире́нно притека́емъ: ты́ на́съ соблюди́ я́ко бо́дрый и до́брый па́стырь, отъ вся́кихъ враго́въ, губи́тельства, тру́са, гра́да, гла́да, пото́па, огня́, меча́, наше́ствія иноплеме́нниковъ, и во вся́кихъ бѣда́хъ и ско́рбехъ на́шихъ подава́й на́мъ ру́ку по́мощи и отве́рзи две́ри милосе́рдія Бо́жія; поне́же недосто́йны есмы́ зрѣ́ти высоту́ небе́сную, отъ мно́жества непра́вдъ на́шихъ: свя́зани есмы́ у́зами грѣхо́вными, и николи́же во́ли Созда́теля на́шего сотвори́хомъ, ни сохрани́хомъ повелѣ́ній Его́. Тѣ́мже преклоня́емъ колѣ́на сокруше́нна и смире́нна се́рдца на́шего къ Зижди́телю своему́, и твоего́ оте́ческаго заступле́нія къ нему́ про́симъ: помози́ на́мъ, уго́дниче Бо́жій, да не поги́бнемъ со беззако́ніи на́шими, изба́ви на́съ отъ вся́кого зла́, и отъ вся́кія ве́щи сопроти́вныя, упра́ви у́мъ на́шъ, и укрѣпи́ се́рдце на́ше въ пра́вой вѣ́рѣ, въ не́йже твои́мъ предста́тельствомъ и хода́тайствомъ, ни ра́нами, ни преще́ніемъ, ни мо́ромъ, ни вся́кимъ гнѣ́вомъ отъ Созда́теля своего́ ума́лени бу́демъ, но ми́рное здѣ́ поживе́мъ житіе́, и да сподо́бимся ви́дѣти блага́я на земли́ живы́хъ, сла́вяще Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, еди́наго въ Тро́ицѣ сла́вимаго и покланя́емаго Бо́га, ны́нѣ и при́сно, и во вѣ́ки вѣко́въ. Ами́нь.
Икос 4
Слышав, Царю Николае, яко люди злы
неправедно поношаху тя и супруги твоея Царицы Александры
имя честное, ничтоже отвещал еси им, царя Давида
помышляя, о Семее рекшаго: оставите, да сей злословит
Давида, яко Господь повеле ему сие творити. Сего ради
призре Господь на уничижение твое, возвыси бо тя паче
иных царей земных, якоже и Давида иногда, да вси
восхваляют тя сице:
Радуйся, кротостию и незлобием
Царю-псалмопевцу уподобивыйся.
Радуйся, ревностию о Бозе
Давиду подражавый.
Радуйся, яко врагом своим за зло
отмщения не воздал еси.
Радуйся, яко сим веру ко вся в
деснице Своей содержащему показал еси.
Радуйся, смиренномудрием своим духа
гордыни низложивый.
Радуйся, незлобием велиим и Ангелов
удививый.
Радуйся, Николае, благоверный Царю и
великий страстотерпче!
Страстотерпец царь Николай Второй
Романов
Јкосъ в7
Разумёша лю1діе рwссjйстіи, ћкw и3збрaніемъ на цaрство н0вагw р0да бlгочести1вагw, ўтиши2 гDь нестроє1ніz и3 см{ты въ земли2 нaшей, принес0ша nбётъ вёрнагw служeніz р0ду семY. Мh же любви2 и3 рeвности тёхъ подражaюще, къ вaмъ, цaрственніи стrтотeрпцы, ћкw наслёдникwмъ сегw2 и3збрaніz со ўмилeніемъ вопіeмъ:
Рaдуйтесz, вэнeцъ и3 похвало2 р0да цaрскагw и3 сщ7eннагw. Рaдуйтесz, к0рене бlгочести1вагw пресл†вныz tрасли. Рaдуйтесz, патріaрха рwссjйскагw філарeта с0е прозzбeніе рaдуйтесz, попечeнію є3гw2 њ цRкви и3 nтeчествэ подражaвшіи. Рaдуйтесz, вели1кіz стaрицы и4нокини мaрfы бlгословeнное наслёдіе. Рaдуйтесz, пок0рность в0ли б9іей t неS воспріи1мшіи. Рaдуйтесz, пред8 їкHною б9іz мре fе0дwровскіz мlтвы при1снw возноси1вшіи. Рaдуйтесz, всЁ ўповaніе на п0мощь бцdы съ вёрою возлагaвшіи.
Рaдуйтесz, цaрственніи стrтотeрпцы, земли2 рwссjйскіz храни1теліе и3 мlтвєнницы.
Акафист
Об акафисте царю-мученику Николаю
«Акафист Царю мученику Николаю II» благословил известный старец архимандрит Кирилл (Павлов) в 1996 году, лично выверив и отредактировав его текст. Он же благословил чтение этого акафиста, а так же акафиста «Державной иконе Богородице».
По воскресеньям читались оба акафиста, а по средам только «Державной». Так делалось по всей России. По этому акафистнику мы (Братство во имя свв. Царственных мучеников и община Храма-на-Крови) читали акафист по воскресеньям в 2 часа по пополудни. Малый Крестный ход совершается в воскресенье и заканчивается примерно тоже в 2 часа по полудни. Вряд ли такое совпадение по времени случайно.
Старцы, как известно, ничего пустого и ненужного не предлагали и не благословляли. Поэтому, предлагаю читать на Ганиной яме у Царского креста, по завершению Малого Крестного хода акафист святому Царю Николаю, причем именно по этому акафистнику.
Единственное обстоятельство, вводящее в смущение — это употребление слова «жид». Чтобы избежать возможных провокаций я дерзнул заменить в тексте тропаря слова: «смерти от жидов», на политкорректный советско- демократический перевод старинного оборота: «смерти от богоборцев».
(фрагмент из докладной записки Верховского АМ от 16-08-12)
(стрелочки слева и справа от центра иконы перелистывают странички)
Мироточивый образ
Церковью была прославлена именно вся семья, поэтому многие теоретики иконописи полагают, что изображать св. Николая отдельно, не совсем верно. Однако, известны примеры, когда почитание отдельного святого выходит за рамки установленного канона. Так, прототип знаменитой чудотворной «мироточивой» иконы, отчасти послужившей к созданию отдельной иконографии царя, написан, как раз в таком «неисторическом» стиле, что совершенно оправдано ее появлением.
Икона была создана в Калифорнии, в конце девяностых годов, за несколько лет до акта канонизации царя Николая II Церковью. Русской эмигрантке, Ие Дмитриевне Шмит (Подмошенской), проживающей в Штатах, во сне явилась икона, изображавшая царственного страстотерпца в старинном в княжеском одеянии, подходящим скорее, первым Романовым, с предстоящими святыми – св. Иовом Многострадальным и небесный покровителем императора, св. Николаем Мирликийским Чудотворцем.
Женщина пожелала написать икону и обратилась за помощью к иконописцу Павлу Николаевичу Тихомирову, который жил и работал в Калифорнии. Спустя некоторое время, после поисков похожего образа св. царя Николая среди его фотографий и портретов, икона была готова.
С нее было сделано несколько литографических копий и, когда одна из них попала в храм московского Сретенского монастыря, то замироточила, распространяя вокруг себя чудесное благоухание. Икона стала путешествовать по святым местам, побывала на Афоне и на месте гибели царской семьи. В 1998 году мироточение ее стало зримым, икона-литография не просто благоухала, по ней стекали капли густого янтарного миро. Известны случаи исцеления, происходившие по молитве к чудотворному образу.
К иконе святого царственного страстотерпца Николая II возносят молитвы о семейном благополучии, о преодолении невзгод, просят помощи в воспитании детей в вере и благочестии, о сохранении целомудрия детской души. Святой Государь Николай II прославляется так же, небесным заступником за родное отечество, ему молятся о покаянии всего народа российского.
Икос 12
Поюще страдания твоя, святый священномучениче Николае, Церковь Божия славу небесную на земли утверждает ти, во Святей Троице-Сергиевой Лавре в день памяти страстотерпца царя Николая, велигласным славословием в сонме святых новомучеников Российских прославляет тя, в помощь и утверждение Руси православней. Мы же вси, сия милости Божия зря, вопием тебе таковая: Радуйся, пастырю добрый, призванный нам в укрепление; Радуйся, богоизбранный воине Христов, посланный нам в уподобление. Радуйся, отче наш чадолюбивый, житием твоим даровавший нам утешение; Радуйся, молитвенниче предивный, наставляющий нас в покаянное очищение. Радуйся, духовному отцу твоему Иоанну Кронштадтскому радость и веселие; Радуйся, любящим тя ходатаю спасения. Радуйся, немощным во благое заступление; Радуйся, подобно святителю Николаю Чудотворцу мироточением десницы твоея, Руси победоносное благословение. Радуйся, священномучениче Николае, страдания Христа ради до крови и смерти претерпевый.
В чем помогает икона царской семьи Романовых
Для каждого человека, носящего имя одного из царственных страстотерпцев, он (или она) станут их святыми покровителями. Вот эти имена: Николай, Александра, Алексей, Ольга, Татьяна, Мария и Анастасия.
Молитва перед такой иконой помогает поддерживать взаимоуважение поколений и близкие отношения между родными, воспитывать детей в благочестии, верности православным устоям и патриотизме, а молитва перед чудотворной мироточащей иконой Николая II помогает обрести исцеление.
Тропарь, кондак, величание
Днесь, благове́рнии лю́дие, све́тло почти́м / седмери́цу честну́ю ца́рственных страстоте́рпец, / Христо́ву еди́ну дома́шнюю Це́рковь: / Никола́я и Алекса́ндру, / Алекси́я, О́льгу, Татиа́ну, Мари́ю и Анастаси́ю. / Ти́и бо, уз и страда́ний многоразли́чных не убоя́вшеся, / от богобо́рных смерть и поруга́ние теле́с прия́ша / и дерзнове́ние ко Го́споду в моли́тве улучи́ша. / Сего́ ра́ди к ним с любо́вию возопии́м: / о святи́и страстоте́рпцы, / гла́су покая́ния и стена́нию наро́да на́шего вонми́те, / зе́млю Росси́йскую в любви́ к Правосла́вию утверди́те, / от междоусо́бныя бра́ни сохрани́те, / мир ми́рови у Бо́га испроси́те // и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Ин тропарь, глас 5:
Ца́рства земна́го лише́ние,/ у́зы и страда́ния многоразли́чныя/ кро́тко претерпе́л еси́,/ свиде́тельствовав о Христе́ да́же до сме́рти от богобо́рцев,/ страстоте́рпче вели́кий Боговенча́нный царю́ Нико́лае,/ сего́ ра́ди му́ченическим венце́м на Небесе́х,/ венча́ тя с цари́цею и ча́ды и слуги́ твои́ми Христо́с Бог,/ Его́же моли́ поми́ловати страну́ Росси́йскую// и спасти́ ду́ши на́ша.
Избра́ннии Царе́м ца́рствующих и Го́сподем госпо́дствующих / от ро́да царе́й Росси́йских, / благове́рнии му́ченицы, / му́ки душе́вныя и смерть теле́сную за Христа́ прии́мшии / и венцы́ Небе́сными увенча́вшиися, / к вам, я́ко покрови́телем на́шим ми́лостивым, / с любо́вию благода́рне вопие́м: / ра́дуйтеся, ца́рственнии страстоте́рпцы, // за Русь Святу́ю пред Бо́гом усе́рднии моли́твенницы.
Ин кондак, глас 6:
Наде́жда царя́ му́ченика/ с цари́цею и ча́ды и слуги́ укрепи́,/ и к Твое́й любви́ окрыли́, бу́дущий им поко́й предвозвести́вши,// тех моли́твами, Го́споди, поми́луй нас.
Велича́ем вас,/ святи́и ца́рственнии страстоте́рпцы,/ и чтим честна́я страда́ния ва́ша,/ я́же за Христа́// претерпе́ли есте́.
Молитва
О святы́й страстоте́рпче, царю́ му́чениче Нико́лае! Госпо́дь тя избра́ пома́занника Своего́, во е́же ми́лостивно и пра́во суди́ти лю́дем твои́м и храни́телем Це́ркве Правосла́вныя бы́ти. Сего́ ра́ди со стра́хом Бо́жиим ца́рское служе́ние и о душа́х попече́ние соверша́л еси́. Госпо́дь же, испыту́я тя, я́ко И́ова Многострада́льнаго, попусти́ ти поноше́ния, ско́рби го́рькия, изме́ну, преда́тельство, бли́жних отчужде́ние и в душе́вных му́ках земна́го ца́рства оставле́ние. Вся сия́ ра́ди бла́га Росси́и, я́ко ве́рный сын ея́, претерпе́в и, я́ко и́стинный раб Христо́в, му́ченическую кончи́ну прие́м, Небе́снаго Ца́рства дости́гл еси́, иде́же наслажда́ешися Вы́шния сла́вы у Престо́ла всех Царя́, ку́пно со свято́ю супру́жницею твое́ю, цари́цею Алекса́ндрою, и ца́рственными ча́ды Алекси́ем, О́льгою, Татия́ною, Мари́ею и Анастаси́ею. Ны́не, име́я дерзнове́ние ве́лие у Христа́ Царя́, моли́, да прости́т Госпо́дь грех отступле́ния наро́да на́шего, и пода́ст грехо́в проще́ние, и на вся́кую доброде́тель наста́вит нас, да стяжи́м смире́ние, кро́тость и любо́вь и сподо́бимся Небе́сного Ца́рствия, иде́же ку́пно с тобо́ю и все́ми святы́ми новому́ченики и испове́дники Росси́йскими просла́вим Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
История появления акафиста
Николай II унаследовал императорский трон от своего отца Александра III. Наследник царя получил хорошее образование, его скрупулезно готовили к правлению державой, но он был вынужден взойти на престол, не закончив подготовку, из-за скоропостижной кончины отца. Венчание Николая на царство состоялось в 1896 году. Торжественное событие было омрачено последствиями Ходынской трагедии, унесшей множество людских жизней. Тогда многие сочли это нехорошим знаком.
Со своей будущей супругой, дочерью английской принцессы и герцога, Николай познакомился задолго до принятия императорского трона, в юные 16 лет. Через 10 лет избранница царского наследника приняла православие и стала законной женой Николая Александровича. У супругов родилось пятеро детей: дочери Ольга, Татьяна, Мария, Анастасия, и младший сын, долгожданный мальчик, Алексей.
Семья императора Николая истинно верила в Бога, соблюдала православные традиции и много времени проводила в молитве и постижении учения Господня. Дети молились вместе с отцом и матерью. Они знали наизусть православные тексты, службы, а порой были певчими на клиросе.
Царь Николай уделял много внимания развитию православия и Русской церкви. Он выделял средства из царской казны на возведение храмов не только в России, но и за ее пределами. Благочестивое правление императора осложняли военные компании. Решающую роль сыграла Первая мировая война, измотавшая как народ, так и самого царя. Революционеры воспользовались накаленной обстановкой и вынудили Николая отречься от престола.
Николаю тяжело далось это решение, но нужно было удержать войска на фронте. Желая спасти Россию, царь подписал Манифест. Царскую семью оклеветали и взяли под стражу. Первые 5 месяцев арестантов держали в Царском Селе, позже перевезли в Тобольск, а затем – в Екатеринбург. Царя и членов его семьи жестоко пытали, а в ночь на 17 июля 1918 года расстреляли всех, включая детей императора.
На третий день после казни царской семьи Патриарх Тихон оповестил народ о совершенном преступлении и отслужил панихиду. С того момента убиенного царя стали почитать православные христиане, как мученика. Все члены семьи Николая II были причислены Русской Православной церковью за рубежом к св. мученикам в 1981 году. В 2000 году, после долгих дискуссий, убиенная царская семья была причислена к лику святых царственных страстотерпцев.
Икос 2
Разумев, Царю Николае, яко угодники Божии велие имеют дерзновение в молитвах за Русь Святую у Престола Царя царствующих, святых множество прославил еси; сего ради и мы тебе ныне, якоже некогда и ты ко оным, взываем и молимся:
Радуйся, Господа во святых Его прославивый; радуйся, тем велию любовь к Нему показавый.
Радуйся, яко закон любве Евангельский исполнил еси; радуйся, яко храмы Божии благолепно украшал еси.
Радуйся, яко образ жития благочестиваго паче почестей мирских возлюбил еси; радуйся, яко благочестием твоим и нам подражания образ явил еси.
Радуйся, Николае, благоверный Царю и великий страстотерпче!
Икос 2
Разумеша людие Российстии, яко избранием
на царство новаго рода благочестиваго, утиши Господь
нестроения и смуты в Земли нашей, принесоша обет вернаго
служения роду сему. Мы же, любви и ревности тех
подражающе, к вам, царственнии страстотерпцы, яко
наследником сего избрания со умилением вопием:
Радуйтеся, венец и похвало рода царскаго
и священнаго.
Радуйтеся, корене благочестиваго
преславныя отрасли.
Радуйтеся, Патриарха Российскаго
Филарета святое прозябение.
Радуйтеся, попечению его о Церкви и
отечестве подражавшии.
Радуйтеся, великия старицы инокини Марфы
благословенное наследие.
Радуйтеся, покорность воли Божией от нея
восприимшии.
Радуйтеся, пред иконою Божия Матере
Феодоровския молитвы присно возносившии.
Радуйтеся, все упование на помощь
Богородицы с верою возлагавшии.
Радуйтеся, царственнии страстотерпцы,
земли Российския хранителие и молитвенницы.
Икос 1
Ангелов Творец, Триипостасный Господь
наш, человеческий род ко спасению вечному предуготовляя,
благоволи явити в тебе, всехвальный пророче Соломоне,
един от прообразов Божественнаго Искупителя Нашего, яко
ты еси сыне Давидов, воссевый на престоле святаго отца
твоего, царю мирный, покою тезоименитый, яко ты еси
храма Божиего строитель, священнотаинник и провозвестник
благодати, книг богодухновенных составитель. Сего ради
мы с надеждою на милость Христа, Царя и Господа Нашего с
надеждою воспеваем ти сице:
Радуйся, яко фимиам, пред Престолом
Творца, молитвою благоухающий.
Радуйся, яко адамант, на порфире Царя
Царей сияющий.
Радуйся, правую веру, яко семена, в души
людей обильно сеющий.
Радуйся, молитвою твоею яко огненным
столпом нас путеводящий.
Радуйся, сердца охладевающие верою и
любовию обогащающий.
Радуйся, отчаявшимся и изнемогающим
помощь скоро подающий.
Радуйся, и безрассудные мудростию и
трезвлением преображающий.
Радуйся, благие помыслы на сердце всем
нам полагающий.
Радуйся, богоблаженне пророче и царю
Соломоне, к вечному единению с Господем Нашим ны
богомудро предуготовляющий!